W ciągu minionych 12 miesięcy do użytku oddano 156 km nowych dróg. Zamykamy rok siecią dróg szybkiego ruchu liczącą ponad 5205 km. Gdzie przybyło, a gdzie drogowcy dopiero rozpoczynają lub wkrótce rozpoczną prace?
Na sieć liczącą na koniec roku 5205,5 km składają się autostrady – 1884,6 km oraz drogi ekspresowe – 3320,9 km. Cegiełka dołożona w roku 2024 to 35,5 km autostrad i 87,7 km dróg ekspresowych. Poza drogami szybkiego ruchu, GDDKiA udostępniła także 32,7 km dróg krajowych i obwodnic w ciągu tych tras. W sumie w 2024 r. przybyło blisko 156 km dróg. To 18 odcinków realizacyjnych.
Co zakończono
Najnowsze, które trafiły do ruchu tuż przed końcem roku to 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12 km drogi ekspresowej S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa, które zostały tymczasowo skomunikowane na węźle Mistrzejowice. To był ostatni krok do spięcia drogą ekspresową Warszawy i Krakowa.
Także w grudniu kierowcy wjechali na obwodnicę Gryfina w ciągu DK-13 oraz na 13-kilometrowy odcinek A2 Groszki – Siedlce Zachód. Ten fragment udało się zakończyć kilka miesięcy przed terminem. Wcześniej oddano do ruchu także odcinki A2 Kałuszyn – Groszki oraz Siedlce Zachód – Siedlce Południe.
Zakończyła się budowa S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, S16 Borki Wielki – Mrągowo, obwodnicy Koszalina w ciągu S6, czy tzw. nowej zakopianki, czyli DK-47 Rdzawka – Nowy Targ.
Zakończyła się także budowa drogi S3 na Dolnym Śląsku – do ruchu oddany został odcinek pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Domknęła się także S61 w okolicach Łomży, a ruch tranzytowy zaczął omijać, oprócz wspomnianego wcześniej Gryfina, także Strykowo i Grzymiszew.
Co przejmą wykonawcy
Jedne place budowy zostały zamknięte, inne pracują lub właśnie się rozkręcają. W tym roku publiczny inwestor zawarł 36 umów z wykonawcami, którzy wybudują na ich podstawie ponad 456 km dróg. Wartość tych zadań to 18,9 mld zł. W większości są to inwestycja zapisane w Rządowym programie budowy dróg krajowych (28 kontraktów i 17,7 mld zł), pozostałe to obwodnice z rządowej setki (8 zadań i 1,2 mld zł).
To, według wyliczeń GDDKiA, czwarty najlepszy rok pod względem podpisanych umów w ciągu ostatniej dekady.
Ogłoszone przetargi
Obecnie w przetargach prowadzonych przez GDDKiA jest 37 zadań (to także trwające nadal przetargi z lat poprzednich) o łącznej długości 353,7 km 20 zadań w ramach RPBDK i 15 obwodnic. Dodatkowo 2 przetargi dotyczą budowy drogi do elektrowni jądrowej. Tylko w roku 2024 ogłoszone zostały przetargi na 30 odcinków (dwa to droga do elektrowni, pozostałe po połowie obwodnice i zadania z PBDK). Ich wartość to 13 mld zł.
Ruszyły m.in. poszukiwania wykonawcy dla A2 Kijowiec – Dobryń, trzy odcinki S6 – zachodniej obwodnicy Szczecina, drugą jezdnię obwodnicy Wyrzyska w ciągu S10, dwa odcinki S11 w Wielkopolsce, czy też obwodnice m.in. Skaryszewa, Wschowy, Kołbaskowa, Pradeł, Szczekocin i Goleniów. Ruszyły także postępowania na rozbudowę drogi krajowej nr 25.
Wydatki inwestycyjne GDDKiA – według stanu na koniec listopada 2024 r. – wyniosły 15,4 mld zł, a według prognoz, rok od strony finansowej zamknie się wydatkami na poziomie 19 mld zł.